четверг, 18 февраля 2016 г.

Бінарний урок. 11 клас.ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ Питання випадковості та ймовірності в романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита»


Мета: ознайомити учнів з основними поняттями теорії ймовірностей: розглянути філософське питання випадковості та ймовірності в романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита»; спонукати учнів до свідомого сприймання матеріалу; розви­вати мислення старшокласників, уміння аналізувати, доходити висновків.
На дошці заздалегідь зроблено записи:
Випадковий той, який стався десь за збігом обставин, відбувся непередбачено, несподівано.
Збіг випадкове поєднання яких-небудь обставин, подій.
Доля збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від бажання та волі людини; хід подій життя.

ХІД УРОКУ

І. Вступна частина.
Учитель математики. Сьогодні на уроці ми почне­мо ознайомлення з непростою, але досить цікавою на­укою теорією ймовірностей. Урок буде незвичайний. Це інтегрований урок математики і зарубіжної літера­тури. Саме цей шкільний предмет допоможе нам у вив­ченні теми.
Учитель літератури. На попередньому уроці ми роз­глядали різні філософські питання, що піднімалися у ро­мані «Майстер і Маргарита». Наша мета розглянути ще одне досить складне питання випадковості та ймовір­ності. Спочатку дайте відповідь на такі запитання.
1. Що ми називаємо у житті випадковим!
(Учні висловлюють свої думки. Узагальнюючи їх, до­ходимо висновку: випадковий той, який з'явився не­передбачено.)
2. Як ви вважаєте, все, що з нами відбувається, є ви­падковим чи ні?
(Відповіді учнів.)
3. Що в романі, на вашу думку, можна вважати ви­падковим?
(Наприклад, зустріч Майстра та Маргарити, смерть Берліоза.)
4. Але чому все сталося саме так, чи могло бути інакше?
(Учні розмірковують, що таке збіг обставин, умов; про те, що могли бути інші обставини, наприклад Мар­гарита могла піти іншою дорогою і не зустріти Майст­ра. Аннушка могла розлити олію в іншому місці Берліоз не послизнувся б і залишився живим. Доходимо висновку: збіг випадкове поєднання яких-небудь об­ставин, подій.)
5. Збіг обставин ми частіше називаємо іншим сло­вом. Яким?
(Відповіді учнів; очікуване слово доля.)
6. За словником, доля збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від волі людини; хід подій життя. Ми часто говоримо: «Доля звела». Чи мож­на це сказати про Майстра та Маргариту?
(Відповіді учнів.)
7. Ви впевнені, що їхня зустріч не залежала від їхньої волі? Вони ж у цей день могли просто не виходити з дому це ж залежало від них?
(Учні висловлюють власні думки і можуть дійти вис­новку, що доля певною мірою залежить від людини. Учитель відкриває дошку, на якій записано значення слів випадковий, збіг, доля (те, що було з'ясовано про­тягом бесіди), звертає увагу учнів на виділені слова. З цих слів будується своєрідний ланцюг: доля збіг ви­падкове поєднання непередбачено. Звертається увага на перше й останнє слова; учні доходять висновку, що долю, тобто події життя, неможливо передбачити.)
8. Чи погоджуєтеся ви з останнім висновком? (Відповіді учнів.)
9. Чи погоджуються з цим герої роману?
(У бесіді з'ясовуємо, що Воланд так, Берліоз ні: людина може спланувати свої вчинки, долю; Маргарита передбачала, що рано чи пізно зус­тріне Майстра.)
10. Варто згадати ще одне поняття: імовірність можливість здійснення чого-не­будь. Маргарита справді вірила у можливість зустрічі з коханим, але якою була ймовірність того, що вони зустрінуться у багатотисячній Москві?
(Очікувана відповідь: мізерною.)
11. Якою була ймовірність того, що Майстер і Маргарита зустрінуться у багатотисячній Москві та саме в певний день?
(Очікувана відповідь: ще меншою.)
12. А якою була б імовірність цієї зустрічі, якби вони жили на одній вулиці?
(Очікувана відповідь: значно більшою.)
13. Від чого ж залежить імовірність якоїсь події в житті людини?
(Учні доходять висновку: від обставин, ча­сового проміжку, місця події.)
Учитель літератури. Ви спробували висло­вити свої думки відносно порушеного питан­ня і певною мірою думки М.Булгакова, оскіль­ки користувалися прикладами з його роману. Хто з вас правий? Усі, кожний по-своєму, адже у таких випадках не може бути єдиної правиль­ної відповіді. Але у математиці на поставлені запитання є своя відповідь.
II. Вивчення нового матеріалу та первинне закріплення знань.
Учитель математики. Ви вже з'ясували, які події (за словником) називають випадковими. Саме вивченням закономірностей масових ви­падкових подій займається теорія ймовірнос­тей. Як самостійна наука вона виникла в сере­дині XVII ст. Тоді, розглядаючи задачі, що ви­никли у зв'язку з азартними іграми, відомі ма­тематики Б. Паскаль та П. Ферма і запро­вадили поняття теорії ймовірностей. Так було закладено основи нової науки.
Первісним (не означуваним) поняттям тео­рії ймовірностей є поняття події.
Подія це будь-яке явище, про яке можна сказати, що воно відбувається чи не відбуваєть­ся за певних умов, причому абстрагуючись від конкретної природи самої події.
Позначають події великими латинськими буквами: А, В, С... Будь-яка подія відбувається внаслідок випробування (експерименту, дослі­ду).
Випробування це умови, в результаті яких відбувається чи не відбувається подія. Випро­буванням може бути: підкидання монети (подія А «поява герба», подія В «поява числа»); підкидання грального кубика тощо. Як ви думаєте, чи зможемо ми передбачити результат подій, що весь час повторюються, на­приклад підкидання грального кубика? (Відповіді учнів.)
Завдання 1. Заповнити таблицю 1, відокрем­люючи події та випробування, для такого пе­реліку фактів:
1)   На екзамені випадає білет № 1363.
2)   Будильник, що дістаємо з коробки, бра­кований.
3)   Оглядаємо поштову скриньку і знаходи­мо 4 листи.
4)   Набираючи телефонний номер навман­ня, зв'язуємося із знайомим.
5)   Під час нагрівання дроту збільшилася його довжина.
6)   Після зниження температури вода пере­творилася в лід.
Таблиця 1

з
Випробування
Події
1


2


3


4


5


6


Наведіть свої приклади випробувань і подій.
(Учні наводять приклади.)
Учитель математики. Розглянемо, якими можуть бути події.
(Учні під керівництвом учителя дають озна­чення випадкової, вірогідної, неможливої подій.)
Випадковою подією називають подію, що може відбутися або не відбутися під час здій­снення певного випробування.
Проаналізуйте таблицю 1 і виділіть випад­кові події.
(Учні аналізують таблицю та виділяють ви­падкові події.)
Вірогідною називають подію, що внаслідок даного випробування обов'язково відбудеться. Наприклад, поява на грані кубика числа, мен­шого за 7.
Проаналізуйте таблицю 1 та виділіть віро­гідні події.
(Учні аналізують таблицю та виділяють вірогідні події.)
Неможливою називають таку подію, що внас­лідок даного випробування не може відбутися. Наприклад, поява на грані кубика числа, більшого за 7.
Проаналізуйте таблицю 1 та виділіть не­можливі події.
(Учні аналізують таблицю та виділяють не­можливі події.)
Учитель літератури. Перед вами на дошці ще одна таблиця, але вже з прикладами з ро­ману М. Булгакова. Таблиця 2 заповнена част­ково (стовпець «випробування»). Потрібно за­повнити її повністю та визначити вид події, обґрунтовуючи свою думку.
(Стовпець «події» учні заповнюють само­стійно з наступним поясненням до записів.)
У результаті таблиця 2 матиме такий вигляд.
Таблиця 2

з/п
Випробування
Події
1
Алюзій Могарич доніс на Майстра
Алюзій отримає квартиру (випадкова подія)
2
Маргарита намазалась дивним кремом, який їй дав Азазелло
Літає (неможлива подія)
3
Ієшуа потрапляє до Крисобоя
Ієшуа поб'ють (вірогідна подія)
4
Маргарита погодилась на пропозицію Воланда
а)      Поверне Майстра;
б)      не поверне Майстра;
(випадкові події)
5
Поплавський приїхав до Москви
а)      Отримав квартиру;
б)      не отримав квартири;
(випадкові події)
6
Маргарита щодня ходить вулицями Москви з надією зустріти Майстра
а)      Зустріне Майстра;
б)      не зустріне Майстра;
(випадкові події)
Учитель літератури. Майже всі названі події відбуваються в романі лише один раз або не відбуваються взагалі. Але чи могли б повто­ритися запропоновані ситуації-випробування?
(Очікувана відповідь: так.)

Учитель математики. Розглянемо це питан­ня з точки зору теорії ймовірностей. У житті є однорідні події, що спостерігаються за певних умов і можуть бути відтворені необмежену кількість разів. Такі події називають масовими. Наведіть приклади масових однорідних подій.
(Учні наводять приклади; наприклад, же­ребкування, стрільба по мішені тощо.)
Прикладом одиничної події є падіння Тун­гуського метеорита. Але теорія ймовірностей вивчає лише масові випадкові події та їх зако­номірності. Часто жеребкування проводиться за допомогою підкидання монети. Перевіримо, чи існує якась закономірність у випаданні «герба» або «числа».
(Проводиться випробування (10 раз), ре­зультати записуються на дошці.)

Учитель математики. Чи можна, виходячи з отриманих результатів, помітити якусь зако­номірність?
(Очікувана відповідь: ні.) Далі учні само­стійно працюють з таблицею 8 (с. 212 підруч­ника: Шкіль М.І., Слєпкань З.І., Дубинчук О.С Алгебра і початки аналізу: Підручник для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. — К.: Зодіак - ЕКО, 2001р.)
Учитель математики. У якому ж випадку можна встановити закономірність?
(Учні доходять висновку, що лише при ве­ликій кількості випробувань.)
Учитель літератури. Чи можна віднести зустріч Майстра та Маргарити до масових од­норідних подій? Чому?
Зустріч двох незнайомих людей (будь-яких) справді можна відносити до масових однорідних подій. Але масові однорідні події це не останнє поняття теорії ймо­вірностей, з яким ви ознайомитеся сьо­годні.
Учитель математики. Справді, є ще деякі поняття, що допоможуть нам розв'язувати за­дачі на обчислення ймовірності випадкових подій.
Повною групою подій називають множину подій таких, що в результаті кожного випробу­вання обов'язково повинна відбутися хоча б одна з них.
Наприклад, у випробуванні «підкидання грального кубика» повну групу подій станов­лять такі події:
А
«поява числа 1»;
А
«поява числа 2»;
А
«поява числа 3»;
А
«поява числа 4»;
А
«поява числа 5»;
А
«поява числа 6».
Завдання 2. Чи утворюють повну групу такі події:
а) випробування підкидання монети;
події:
Ах «поява герба»,
А2 «поява числа»;
б)  випробування підкидання двох монет;
події:
А1 «поява двох гербів»,  А2 «поява двох чисел»?
Попарно несумісні події це події, ніякі дві з яких не можуть відбутися одночасно.
Наприклад, випадання цифр 1, 2, 3, 4, 5, 6 при одному підкиданні грального кубика це шість несумісних подій.
Завдання 3. Чи є несумісними такі події: а) випробування два постріли по мішені;
події:
С0 - «жодного попадання»,
С1 - «одне попадання»,
С2 - «два попадання»;
б) випробування витягування двох карт з колоди;
події:
D0 «поява двох чорних карт», D1 «поява туза», D3 «поява дами»?
Рівноможливі події первісне поняття; це такі події, кожна з яких не має ніяких переваг у появі частіше за іншу під час багаторазових випробувань, що проводяться за однакових умов.
Наприклад, випадання цифр 1, 2, 3, 4, 5, 6 при одному підкиданні грального кубика рівноможливі події.
Завдання 4. Чи є рівноможливими такі події:
а)   випробування постріл по мішені; події:
С1 «попадання»,
С2 «промах»;
б)   випробування підкидання неправиль­ної (зігнутої) монети; події:
Ах «поява герба»,
А2 «поява числа»?
Якщо події:
1) утворюють повну групу подій;
2)  є несумісними;
3)  є рівноможливими,
то вони утворюють простір елементарних по­дій.
Завдання 5. Чи утворюють простір елемен­тарних подій такі події:
а) випробування підкидання грального кубика;
події:
С1 «поява не більше від двох очок», С2 «поява трьох або чотирьох очок»,
С3 «поява не менше від п'яти очок»;
б)  випробування витягування двох карт із колоди;
події:
D1«поява двох червоних карт», D2 «поява двох чорних карт»?
Завдання 6. Слово «прокуратор» поділити на склади та навмання вибрати один із них. Результат експерименту запис вибраного складу.
а)   Побудувати простір елементарних подій.
б)  Назвати події, у яких запис вибраного складу містить:
1)  букву к або т (подія А);
2)одну або дві букви (подія В);
3)не більше від трьох букв (подія С);
4)три букви (подія Д);
5)букву р (подія Е).
Ш. Аналіз подій у романі згідно з вивченим ма­теріалом з теорії ймовірностей.
Учитель математики. Розглянемо деякі приклади подій, що відбувалися у романі М. Булгакова, та проаналізуємо їх.
1.   «Страта Ієшуа і страта Варраввана» повна група подій (хоча б одна з них відбу­деться); вони попарно несумісні (не можуть відбутися разом) та рівноможливі. Отже, дані події утворюють простір елементарних подій.
2.   «Майстер написав роман про Понтія Пілата й Ієшуа. Роман надрукують або не на­друкують» повна група подій (хоча б одна з них відбудеться); вони попарно несумісні (не можуть відбутися разом), події не можуть бути однаково можливими (адже в СРСР такий ро­ман у той час не надрукували б). Отже, дані події не утворюють простір елементарних подій.
IV. Підсумок уроку.
Учитель літератури. На уроці ми розгляну­ли питання випадковості та ймовірності в ро­мані М. Булгакова «Майстер і Маргарита» з урахуванням теорії ймовірностей.
Учитель математики. Ми почали вивчати основні поняття теорії ймовірностей.
Як підсумок скажіть, що ви розумієте під такими поняттями:
1)  теорія ймовірностей;
2)  подія (випадкова, вірогідна, неможлива);
3)простір елементарних подій.




Комментариев нет:

Отправить комментарий