четверг, 18 февраля 2016 г.

Влада золота та її філософія в повісті О. де Бальзака «Гобсек». Конспект уроку. 10 клас

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати навички роботи з текстом, його коментування, виокремлення головного та деталей, формувати вміння аргументувати свої твердження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.
Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Бесіда
♦ Схарактеризуйте Бальзака як письменника й людину.
♦ З’ясуйте структуру твору життя Бальзака — «Людської комедії».
♦ Розкажіть про зв’язки Бальзака з Україною.

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Повість «Гобсек» є складовою частиною «Людської комедії».Незважаючи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення, про що свідчить хоча б непритаманна письменникові ретельність (надруковано три варіанти) у шліфуванні первинного тексту.
Повість «Гобсек» складається з трьох історій. Передусім, це історія оповідача, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Гранльє повернути свої статки, відібрані під час революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі вийти заміж за молодого графа де Ресто. Друга — і центральна — історія про старого лихваря Гобсека, з яким доля пов’язала Дервіля. Нарешті, це трагічна історія родини де Ресто. Графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, чинить злочин, щоб забезпечити своїх
молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.
В образі головного героя Бальзак поєднав риси реалізму (детально описавши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).

2. Міні-диспут
♦ Чи згодні ви з тим, що за гроші можна купити совість?
♦ Наскільки наш час, наша мораль відрізняються від бальзаків-
ських?

3. Проблемні питання
У ч и т е л ь. Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть висновки.
• «Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті».
• «…Переконання і мораль — пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: «інстинкт самозбереження», або «особистий інтерес»». З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб людина прагнула його. Це…золото. У золоті втілено всі людські сили».
• «Нещастя навчить його [графа де Ресто] знати ціну грошам і людям, чоловікам і жінкам. Нехай поплаває по паризькому морю. А коли стане вправним лоцманом, ми дамо йому кора-бель».
• «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші».
Очікувані відповіді
• Гобсек — суперечлива людина.
• Гобсек — аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми.
• Гобсек має великий життєвий досвід, знає психологію людей, інколи чинить чесно та розумно.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Колективна робота
Поєднайте героїв з їх портретами.
VII. Домашнє завдання
Підготуватися до аналізування образу Гобсека.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:  • Для мене було новим…   • Я здивований (-на), що…
• Мені запам’яталося…


Тема. Влада золота та її філософія в повісті « Гобсек ». Романтичні й реалістичні тенденції  в  повісті.
Мета: проаналізувати проблематику повісті « Гобсек»; вчити учнів аналізу образу  головного героя; розвивати в учнів вміння працювати з текстом;  виховувати в них уявлення про справжні і несправжні життєві цінності
Тип уроку: урок – занурення.
Обладнання. Презентація ( 11 слайдів) : ілюстрації, таблиці, схеми.
                                                                                Гроші – головний закон  світу.                                                                                                                   Бальзак.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Слово вчителя. Повість Оноре де Бальзака « Гобсек » - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується  « вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічно х питань – вплив « золотого мішка»  на внутрішній світ людини  - сьогодні як ніколи співзвучне питанням нашого часу. Чимало  публіцистів,  навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи « початкового накопичення капіталу », буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота, а також характерами героїв, які його оточують. ІІ . Основний зміст уроку.
 1.Робота з  картками.  « Історія створення повісті « Гобсек ».
Відповіді коментуються і вносяться до таблиці.  
Коли написана повість “ Гобсек”, який історичний період у ній відображено?

1830 – нарис про лихваря, повість      “ Небезпека розпущеності ”.
1835 – новий варіант  повісті              “ Батечко  Гобсек ”
1848 – остаточний варіант повісті            “ Гобсек ” ( вміщено до сцен  приватного життя “ Етюдів про звичаї ”, “ Людської комедії ”
      Дія відбувається взимку           1829 -  1830 року. Це Франція напередодні Липневої буржуазної революції 1830 року.
Що таке  реалізм?

Реалізм -  це напрям, який виник на початку ХІХ ст., передбачає зображення життя у формах самого життя ( “ типова людина за типових обставин ”). Типове – це те, що розкриває певну закономірність життя.
Які ознаки реалізму наявні в повісті?

Картина життя Франції 1829 – 1830 рр.
Найголовніші типові образи: Гобсек   ( людина, що накопичує гроші), Анастазі де Ресто, Максим де Трай    ( ті, що  витрачають гроші)
Ці контрастні образи – єдине ціле,     “ душа і тіло ” суспільства.
 Типові обставини : Франція першого періоду капіталізації.
¡    2. Дайте відповіді на запитання, використовуючи матеріал підручника. Заповніть таблицю
¡         1. Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя?                                                               
¡       2. Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?      
¡      3. Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає  логiку  вчинкiв героя?                   
¡         4. Розкажiть  передiсторiю героя. Як “романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?

 3. Таблиця  « Аналіз образу Гобсека»     (Слайд 4)
Прізвище
Гобсек,  ( лихвар, «людина – вексель» , глитай)
Портрет
 «Схожий на Талейрана», « очі як у куниці», 
Інтер'єр

« Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, …»
Самохарактеристика
« У мене погляд , як у  Бога : я читаю у серцях »
Характеристика іншими персонажами

"Це була людина-автомат, яку щодня заводили".
"Якщо людяність, спілкування з ближніми вважати релігією, то Гобсек у цьому відношенні був атеїстом".
Висновок. Що може бути абсурднiшим за смерть вiд голоду посеред незлiченного багатства? Але попри абсурднiсть, вона є логiчною: Гобсека вбиває власна ж iдея про всевладнiсть золота та його неперевершену самоцiннiсть. Вiн настiльки боявся втратити свої надбання, що непомiтно для себе знищив їх у фiзичному розумiннi: дорогi тканини, посуд, картини - все зiпсувалося, все виявилось втраченим для свiту. Якщо зважити на наявнiсть авторського задуму, цей зумисний зовнiшнiй абсурд - природне завершення подiбного ставлення до життя.
"Чи є у цiєї людини Бог?" - риторично запитує iнший герой твору, Дервiль. Так, є: це
 грошi. Служiнню цьому iдоловi подаровано життя Гобсека.
Суворо та безжально засуджує Бальзак жагу накопичення i власне процес збагачення людини.
 Анi  Гобсеку, анi iншим не приносить золото щастя. I хай образ Гобсека - гранiчний випадок, вiн свiдчить, до чого призводить шлях користолюбства, а художня майстернiсть письменника робить це застереження ще переконливiшим.
4. Висловіть свою точку зору з приводу наступних міркувань Гобсека. Доберіть з тексту повісті цитати – доповнення. ( Слайд 5)
¡       Тільки одне досить надійне – це золото . У золоті зосереджені всі сили людства”
¡       “ Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші”
¡       “ У мене погляд як у Господа Бога, я зазираю в душі”
¡       “ Золото – ось …”
¡       “ У мене принципи змінюються…”
¡       “ А хіба можуть у чомусь відмовити тому,…”
¡       “ Гонор – це завжди наше “я”. А що може вдовольнити гонор?...”
¡       ” Я читаю у серцях…”
¡       “ Я володію світом…”
¡        “ Я  досить багатий, щоб…”

5. Засоби змалювання Гобсека. Бальзак  у повісті “ Гобсек” широко використовував метафори, порівняння. Створи асоціативне гроно “ Гобсек”. Зроби висновок.  ( Слайд 6)
6. Реалістичні тенденції в повісті.
Завдання : Знайдіть у тексті повісті  ознаки реалістичного зображення дійсності. Побудуйте  гроно . ( Історична конкретика,  соціально – побутова характеристика героїв, типовість ситуацій)

7. Романтичні тенденції в повісті.
 



 



                                 
                                                                              
 


                                                                            

Завдання. Спростуйте або доведіть  дані припущення.



8. Підсумок життя Гобсека.
Вчитель. Дервіль говорить про Гобсека : “ Я пожалів його, як пожалів би хворого”.
¡       - Як вам здається, жадоба Гобсека до золота – це хвороба?
¡       - Як ви гадаєте, у чому коріння філософії Гобсека, і які її наслідки?
¡       Гобсек прагнув розбагатіти і розбагатів.А хіба можна назвати його  
¡       щасливою людиною? Чи відчув він себе щасливим?
¡       Гроші – головний закон світу? ( Пояснити епіграф)
¡       Ви  заздрите чи жалієте Гобсека ?
¡       Золото давало Гобсекові владу над людьми. Чи здатний він діяти в інтересах людей?
Висновок. Гобсек так і  не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей.

9. Тест – контроль. ( Слайд 10 )
1.Оноре де Бальзак народився:                                                                                       а) 1799;  6)1802;  в) 1811р.

2. Перший твiр, який принiс успiх Бальзаку;                                          
а) ” Кромвель” 6) “Шуани”,  в)”Гобсек”                                                                                                      
З. Перебування на Українi письменника пов’язно з:                                                                                  
а) службовими справами; б) творчiстю; в) особистими планами.                           4. Українськi враження знайшли вiдображення у творi Бальзака:                                                         
 а) “Селяни”; 6)” Батько Горіо”; в)” Шагренева шкiра”.                                                                             
  5. Творчiсть Бальзака - “енциклопедiя” життя французького суспiльства”:                                       
   а) ХVІІІст. ; 6) першої половини ХIХ ст.;  в) кiнця ХIХ ст.                                                                       
 6. У “Людськiй комедiї” Бальзак намагався продемонструвати як дiє такий закон:
 а) “один за всiх”; 6) “кожен для себе”; в) “усi за одного”.                                                                     
  7. Повiсть “Гобсек” Бальзак присвятив:                                                                                                     
а) Дiккенсу; 6) Стендалю; в) барону Баршу де Паноан; г) Тургенєву.                                                       Як сам автор пояснив вибiр адресата?                                                                                                    
   8. Принцип зв’язку творiв у Людськiй комедiї “ отримав назву:                                                         
   а) колаж; 6) архiтектонiка; в) фабула; г)” технiка перехiдних персонажiв.

10.  Домашнє завдання.
Вислови свою думку.  
  1) “Найперше  и  найголовнiше  в  життi  - це намагатися володiти самим собою”(В. Гумбольдт).
2)” Що втратив i що знайшов Гобсек”.                                                                       3)” Чи такi вже згубнi грошi”.
Добери вислови із повісті “ Гобсек”, що стали крилатими.
Поставте по п'ять запитань Фанні Мальво і Графині де Ресто від свого імені,  стосовно ситуації,  в яку вони потрапили  і дайте на них відповіді

Комментариев нет:

Отправить комментарий