четверг, 18 февраля 2016 г.

Джозеф Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі. Ідеї миру і дружби.


Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі.
Ідеї миру і дружби.
Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син).


 Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника;
допомогти розкрити філософський зміст вірша;
розвивати  навички аналізу тексту, вчити робити  узагальнення й висновки;
розвивати вміння учнів визначати жанрові ознаки твору;
розвивати навички складати характеристику героїв  за авторським текстом;
розвивати творчу уяву, логічне мислення, навички виразного читання; допомогти сформулювати актуальність головної думки твору  для сучасників;
сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, прагнення до взаєморозуміння і толерантності.

Обладнання: портрет Р.Кіплінга, словник уроку, презентація «Біографія письменника», матеріал до творчої роботи  «Риси характеру героїв, що приводять їх до взаємоповаги і дружби»,  схема хронотопічного аналізу тексту; таблиця порівняльного аналізу «Схід-Захід», відео «Баладу читає М. Стріха», відео «Пісня «Схід і Захід».
Тип уроку: уроку вивчення нового матеріалу
  Людина живе на землі
не тільки заради  свого власного щастя.
Вона повинна зрозуміти
великий закон людяності. 
В. Гладстон

Запитуйте вже  про мене                                                                                                    лиш в книг, що залишив.
                     Редьярд Кіплінг

Захід є Захід, а Схід є Схід…
Редьярд Кіплінг

І.Прослуховування фрагменту пісні О. Ільїних «Ми єдині з тобою»
- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Так, про дружбу, мир, любов, Схід і Захід. І сьогодні на вас чекає зустріч з письменником, творчість якого вам уже частково знайома. Це - Редьярд Кіплінг – англійський письменник , поеті новеліст, лауреат Нобелівської премії.
ІІІ. Презентація «Життєвий і творчий шлях Р.Д. Кіплінга»
(варіант  №1 – коментування вчителя слайдів презентації
  варіант №2 – презентує підготовлений учень)
Можливий варіант підсумку вчителя. Ім’я англійського письменника, лауреата Нобелівської премії Р.Кіплінга тісно пов’язане  з Індією – далеким дивовижним  світом, куди вирушають його мужні і невтомні герої – прості солдати, відважні мореплавці – усі ті, хто живе за девізом: «Боротися, шукати, знайти і не здаватись!» Незважаючи на смертельну небезпеку, яка чатує на них щомиті, ці лицарі духу не вагаючись жертвують собою, бо служать єдиному для них богу – великій британській імперії.
Та минув час, колишні колонії Англії здобули незалежність,а читачі знову і знову звертаються до дивних, чудових творів Р.Кіплінга.
За плечима письменника багато доріг Європи і Америки, й Африки. Та Індія вабила Редьярда найбільше, вона була його любовю і біллю.
Кіплінг намагається довести співвітчизникам, що їх місія – нести індійцям цивілізацію білої людини, адже атмосфера Сходу дуже часто була незбагненною для англійських солдат.

ІV. Робота за змістом епіграфа ( на вибір вчителя)
V. Оголошення теми і  завдань уроку
-         Визначте, про що ми будемо говорити сьогодні  на уроці.

VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
      1.Вступне слово учителя
Загалом Схід, його докорінна відмінність від західної цивілізації,  особливості взаємин людини ц природі на Сході, східна філософія – улюблені теми Кіплінга. Спостерігаючи життя Індії зсередини, письменник зауважував особливу силу Сходу, засновану на суворому дотриманні одвічних традицій і моральних настанов ,неймовірну близькість людини до природи, велику віру індійців не стільки в розум, скільки в інтуїцію. Відчуття різниці між Сходом і Заходом Кіплінг, завдяки прекрасному знанню Індії і своєму великому таланту, і доніс до західного читача. Але не тільки це. Письменнику вдалося показати ті риси характеру, однаково притаманні як європейцям, так і азіатам, що повинні привести їх до взаємоповаги і дружби. Один із таких творів – широко відома «Балада про Схід і Захід» (1889).
India_map2. Робота за картою







3. Історія написання балади
Балада написана у стилі так званих «прикордонних балад», характерних для англійської літератури. (Насамперед це балади епiчного характеру. У них знайшли вiдбиття народнi  тлумачення  iсторичних подiй,   зокрема   феодальних    воєн    мiж    Англiєю    й Шотландiєю (так званi прикордоннi балади).
Вперше надрукована  у грудні 1889 році.
В основу балади покладений реальний випадок, що стався на північно-західному кордоні Британської Індії,а точніше – на індійсько-афганському. І хоча  більшість географічних назв та імен була змінена,достовірність подій збережена. Давайте послухаємо,як звучить ця красива історія в баладі.

4.Знайомство з текстом «Балади про Схід і Захід». Виразне читання.
(варіант  №1 – читає вчитель
 варіант №2 –читає підготовлений учень
 варіант №3 -  відеозапис читання балади перекладачем М. Стріхою)

5.Глосарій
Резальдар – командир тубільного кавалерійського ескадрону.
Королева – королева Вікторія,роки правління якої ( 1837- 1901) були добою
                    найвищої могутності Британії
Форт – велике укріплення зовнішньої лінії оборонних споруд фортеці

6. Аналіз балади
                                                      І блок
- Про що цей твір?
- Що ви зрозуміли з твору? Що не зрозуміли?
- Які світи зображені у творі?


Хронотопічний аналіз твору
                                          
ІІ блок
- Чому автор зазначає, що Схід і Захід не можуть зійтися разом?

( в ході аналізу укладається таблиця «Схід-Захід»)
Захід
Схід
Територія
Цивілізація
Чоловіче начало - інь
Жіноче начало - янь
Матерія
Дух
Раціоналізм
Інтуїція
В центрі - деталь
В центрі - ціле
Прихильник індивідуалізму
Прихильник колективізму
Знає «Як»
Знає «Для чого»
Вміє жити
Вміє помирати

ІІІ блок
-         Назвіть головних героїв балади.
-         Якими постають Камаль і полковничий син?
-         Які деталі допомагають уявити героїв?
-         Скільки разів Камаль подарував полковничому сину життя?
-         Чому він не вбив його відразу?
-         На який рівень переходить протистояння головних героїв?
-         Чому Камаль віддає полковничому сину лошицю?
-         Які речі дарує йому ще?
-         Чому це «вуздечка,сідло і срібні два стремена»?
-         Як вчинив у відповідь полковничий син?
-         Що наказує Камаль своєму сину?
-          Як саме давали клятву герої?
-         Чому на «солі і кислих хлібах»?
-         Чому полковничий син не дозволяє своїм воякам вбити сина Камаля?

 ( в ході аналізу укладається цитатна характеристика головних
           героїв балади)
Риси характеру
                            Цитати
Камаль ,
вождь афганців
Полковничий син
Сміливість, відчайдушність.





Мужність, великодушність.
«Камал бежал с двадцатью людьми на границу мятежных сторон, и кобылу полковника, гордость его, угнал у полковника он…»
«Нок то вора с границы задумал догнати, тому отдыхать не след. Скорей на коня от форта прочь, летящей птицы быстрей…»
                                              «Нас двое могучих…»
                                           «И был им неводом страх…»


«А Камал кобылу сдержал свою и наезднику встать помог».
«Честь рода я храню, отец мой дарит кобылу тебе – ездок под стать коню».

«Пусть будет тогда мне падаль еда, коль причиню тебе вред…»
«Полковничий сын схватил пістолет и Камалу подал вдруг: «Ты отнял один у врага, вот этот даёт тебе друг».

Камал ответил: «Дар за дар и кровь за кров возьму, отец твой сына за мной послал и сына отдам ему».
«Назад, - закричал полковничий сын, - назад и оружие прочь! Я прошлою ночью за вором гнался, я друга привёл в эту ночь».
Камаль                                                                   Полковничий син
Втік на заколотний кордон                                 водить дозорців загін
Вкрав лошицю                                                      юний
Його путь – нічного туману шлях                      вершник
Смеркне – проскаче                                             жене коня
На ранок – промчить                                           без вагань
Злодій                                                                    мов солдат
Втікач
Погляд його горів
Справжня людина
                                        ----------«Нас двоє сильних»--------



7. Композиція  і символіка балади
- Скільки частин можна виділити у баладі? ( Три, 1 і 3 – обрамлення, які
  розпочинають і закінчують баладу; у першій частині проблема піднімається)
- Простежимо образи Сходу і Заходу в першій  і у заключній частині).
- Яка композиція другої  частини?  ( експозиція - відсутня, завязка - Камаль украв лошицю; розвиток дії –полковничий син наздоганяє Камаля; кульмінація – словесна перепалка, розвязка – вороги стають друзями, висловлюється головна думка, підсумок)
Підсумок: балада має кільцеву композицію. Рядки з початку балади повторюються в кінці. Весь твір – ніби відповідь на головне питання. Зіткнення двох ворогів – представників двох цивілізацій – Заходу і Сходу змальовано не як протистояння цивілізації і дикунства, а  як сутичку двох рівних противників, двох вовків із різних зграй ( «вовк вовка перестрів»)

- Прослідкуємо зміну символів:
«Прудконогий шакал»
«Нагодуй звірину»
Собаки
Пес
«Вовк вовка перестрів…»
«Справжня людина ти…»
Брати кровні («поклялись на крові,вогні, землі»)







8. Культурологічна лінія. Звязок з міфологією
Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідноситься  з ватажком бойової дружини  або з богом війни. У останній якості вовк виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська , військового загону із вовчою зграєю. У індійському епосі «Махабхарата» Біхам також представлений в образі воїна-вовка.









Можливо, архаїчні корені образної системи підказали Кіплінгу найбільш відповідний у цьому випадку жанр – баладу, яка є однією з найдавніших форм європейського фольклору і літератури.



9. Теорія літератури

Бала́да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом.  Первісно — танцювально-хорова пісня середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організацією.

Головні ознаки балади
· віршований, ліро-епічний твір;
· зосередження уваги на моральних проблемах;
· напружений сюжет;
· легендність та фантастичність;
· драматична, часто несподівана розв'язка;
· присутність оповідача;
· використання діалогів і повторів;
· невеликий обсяг.


10. Компаративний аналіз
Порівняння перекладів балади  М. Стріхи, А. Ротова, твору на англійській мові ( по можливості)


VІІ. Узагальнення вивченого матеріалу
-       Що автор хотів донести читачу?
-       У яких словах він втілив головну думку?
-       В чому полягає актуальність балади? Чи є зміст твору(головна думка) Р. Кіплінга, англійського письменника 19 століття,  актуальною для нас, українців 21ст.?

Кращі людські якості – хоробрість, сила, гострий розум,щедрість , доброта, взаємоповага, взаєморозуміння – інтернаціональні. Автор не протиставляє представників різних цивілізацій Сходу (Камаля) і Заходу (Полковничого сина), а змальовує сутичку двох рівних і достойних  противників.
Р. Кіплінг зумів піднятися до високого гуманістичного осмислення їдеї примирення Сходу і Заходу, ідеї миру і дружби.




VІІІ.  Домашнє завдання
Підготувати  письмову відповідь на питання: 
«Що, на твою думку,  може зупинити війну?»
«Які  аргументи  допоможуть припинити війну?»

«Які умови мирного існування різних народів і культур?»

Комментариев нет:

Отправить комментарий