Ідеї миру і дружби.
Динаміка образів головних
героїв (Камаль, Полковничий син).
допомогти розкрити філософський зміст вірша;
розвивати навички аналізу тексту,
вчити робити узагальнення й висновки;
розвивати вміння учнів визначати жанрові ознаки твору;
розвивати навички складати характеристику героїв за авторським текстом;
розвивати творчу уяву, логічне мислення, навички виразного читання; допомогти
сформулювати актуальність головної думки твору
для сучасників;
сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, прагнення до взаєморозуміння
і толерантності.
Обладнання: портрет Р.Кіплінга, словник
уроку, презентація «Біографія письменника», матеріал до творчої роботи «Риси характеру героїв, що приводять їх до
взаємоповаги і дружби», схема
хронотопічного аналізу тексту; таблиця порівняльного аналізу «Схід-Захід»,
відео «Баладу читає М. Стріха», відео «Пісня «Схід і Захід».
Тип уроку: уроку вивчення нового
матеріалу
Людина живе на землі
не тільки заради свого
власного щастя.
Вона повинна зрозуміти
великий закон людяності.
В. Гладстон
Запитуйте вже про мене лиш
в книг, що залишив.
Редьярд Кіплінг
Захід є Захід, а Схід є Схід…
Редьярд
Кіплінг
І.Прослуховування
фрагменту пісні О. Ільїних «Ми єдині з тобою»
- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на уроці?
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності
Так, про дружбу, мир, любов, Схід і
Захід. І сьогодні на вас чекає зустріч з письменником, творчість якого вам уже
частково знайома. Це - Редьярд Кіплінг – англійський письменник , поеті
новеліст, лауреат Нобелівської премії.
ІІІ. Презентація
«Життєвий і творчий шлях Р.Д. Кіплінга»
(варіант №1 – коментування вчителя слайдів презентації
варіант №2 – презентує підготовлений учень)
Можливий варіант підсумку вчителя. Ім’я англійського
письменника, лауреата Нобелівської премії Р.Кіплінга тісно пов’язане з Індією – далеким дивовижним світом, куди вирушають його мужні і невтомні
герої – прості солдати, відважні мореплавці – усі ті, хто живе за девізом:
«Боротися, шукати, знайти і не здаватись!» Незважаючи на смертельну небезпеку,
яка чатує на них щомиті, ці лицарі духу не вагаючись жертвують собою, бо
служать єдиному для них богу – великій британській імперії.
Та минув час, колишні колонії Англії здобули незалежність,а читачі
знову і знову звертаються до дивних, чудових творів Р.Кіплінга.
За плечима письменника багато доріг Європи і Америки, й Африки. Та
Індія вабила Редьярда найбільше, вона була його любов’ю і біллю.
Кіплінг намагається довести співвітчизникам, що їх місія – нести
індійцям цивілізацію білої людини, адже атмосфера Сходу дуже часто була
незбагненною для англійських солдат.
ІV. Робота за змістом епіграфа ( на вибір вчителя)
V. Оголошення теми і завдань уроку
-
Визначте, про що ми будемо
говорити сьогодні на уроці.
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального
матеріалу
1.Вступне
слово учителя
Загалом Схід, його докорінна відмінність від західної цивілізації, особливості взаємин людини ц природі на
Сході, східна філософія – улюблені теми Кіплінга. Спостерігаючи життя Індії
зсередини, письменник зауважував особливу силу Сходу, засновану на суворому
дотриманні одвічних традицій і моральних настанов ,неймовірну близькість людини
до природи, велику віру індійців не стільки в розум, скільки в інтуїцію.
Відчуття різниці між Сходом і Заходом Кіплінг, завдяки прекрасному знанню Індії
і своєму великому таланту, і доніс до західного читача. Але не тільки це. Письменнику вдалося показати ті риси
характеру, однаково притаманні як європейцям, так і азіатам, що повинні
привести їх до взаємоповаги і дружби. Один із таких творів – широко відома
«Балада про Схід і Захід» (1889).
2. Робота за картою
3. Історія написання балади
Балада написана у стилі так званих
«прикордонних балад», характерних для англійської літератури. (Насамперед це балади епiчного
характеру. У них знайшли вiдбиття народнi тлумачення iсторичних
подiй, зокрема феодальних воєн мiж
Англiєю й Шотландiєю (так званi прикордоннi балади).
Вперше
надрукована у грудні 1889 році.
В
основу балади покладений реальний випадок, що стався на північно-західному
кордоні Британської Індії,а точніше – на індійсько-афганському. І хоча більшість географічних назв та імен була змінена,достовірність
подій збережена. Давайте послухаємо,як звучить
ця красива історія в баладі.
4.Знайомство з текстом «Балади про Схід і Захід». Виразне читання.
(варіант №1 – читає вчитель
варіант №2 –читає підготовлений учень
варіант №3 - відеозапис читання балади перекладачем М.
Стріхою)
5.Глосарій
Резальдар – командир тубільного кавалерійського ескадрону.
Королева – королева Вікторія,роки правління якої ( 1837- 1901) були добою
найвищої могутності
Британії
Форт –
велике укріплення зовнішньої лінії оборонних споруд фортеці
6. Аналіз балади
І блок
- Про що цей твір?
- Що ви зрозуміли з твору? Що не
зрозуміли?
- Які світи зображені у творі?
Хронотопічний аналіз твору
ІІ блок
- Чому автор зазначає, що Схід і
Захід не можуть зійтися разом?
( в ході аналізу укладається таблиця «Схід-Захід»)
Захід
|
Схід
|
Територія
|
|
Цивілізація
|
|
Чоловіче начало - інь
|
Жіноче начало - янь
|
Матерія
|
Дух
|
Раціоналізм
|
Інтуїція
|
В центрі - деталь
|
В центрі - ціле
|
Прихильник індивідуалізму
|
Прихильник колективізму
|
Знає «Як»
|
Знає «Для чого»
|
Вміє жити
|
Вміє помирати
|
ІІІ блок
-
Назвіть головних героїв балади.
-
Якими постають Камаль і
полковничий син?
-
Які деталі допомагають уявити
героїв?
-
Скільки разів Камаль подарував
полковничому сину життя?
-
Чому він не вбив його відразу?
-
На який рівень переходить
протистояння головних героїв?
-
Чому Камаль віддає полковничому
сину лошицю?
-
Які речі дарує йому ще?
-
Чому це «вуздечка,сідло і срібні
два стремена»?
-
Як вчинив у відповідь полковничий
син?
-
Що наказує Камаль своєму сину?
-
Як саме давали клятву герої?
-
Чому на «солі і кислих хлібах»?
-
Чому полковничий син не дозволяє
своїм воякам вбити сина Камаля?
( в ході аналізу укладається цитатна
характеристика головних
героїв балади)
Риси характеру
|
Цитати
|
|
Камаль ,
вождь
афганців
|
Полковничий син
|
|
Сміливість,
відчайдушність.
Мужність,
великодушність.
|
«Камал
бежал с двадцатью людьми на границу мятежных сторон, и кобылу полковника,
гордость его, угнал у полковника он…»
|
«Нок
то вора с границы задумал догнати, тому отдыхать не след. Скорей на коня от
форта прочь, летящей птицы быстрей…»
|
«Нас двое могучих…»
«И был им неводом
страх…»
|
||
«А
Камал кобылу сдержал свою и наезднику встать помог».
|
«Честь
рода я храню, отец мой дарит кобылу тебе – ездок под стать коню».
|
|
«Пусть
будет тогда мне падаль еда, коль причиню тебе вред…»
|
«Полковничий
сын схватил пістолет и Камалу подал вдруг: «Ты отнял один у врага, вот этот
даёт тебе друг».
|
|
Камал
ответил: «Дар за дар и кровь за кров возьму, отец твой сына за мной послал и
сына отдам ему».
|
«Назад,
- закричал полковничий сын, - назад и оружие прочь! Я прошлою ночью за вором
гнался, я друга привёл в эту ночь».
|
Камаль
Полковничий син
Втік на заколотний кордон водить
дозорців загін
Вкрав лошицю
юний
Його путь – нічного туману шлях вершник
Смеркне – проскаче
жене коня
На ранок – промчить без
вагань
Злодій
мов солдат
Втікач
Погляд його горів
Справжня людина
----------«Нас двоє сильних»--------
7. Композиція і символіка балади
- Скільки частин можна виділити у
баладі? ( Три, 1 і 3 – обрамлення, які
розпочинають і закінчують баладу; у першій частині проблема піднімається)
- Простежимо образи Сходу і Заходу в
першій і у заключній частині).
- Яка композиція другої частини?
( експозиція - відсутня, зав’язка - Камаль украв лошицю; розвиток
дії –полковничий син наздоганяє Камаля; кульмінація – словесна перепалка, розв’язка
– вороги стають друзями, висловлюється головна думка, підсумок)
Підсумок: балада
має кільцеву композицію. Рядки з початку балади повторюються в кінці. Весь твір
– ніби відповідь на головне питання. Зіткнення двох ворогів – представників
двох цивілізацій – Заходу і Сходу змальовано не як протистояння цивілізації і
дикунства, а як сутичку двох рівних
противників, двох вовків із різних зграй ( «вовк вовка перестрів»)
-
Прослідкуємо зміну символів:
«Прудконогий шакал»
«Нагодуй звірину»
Собаки
Пес
«Вовк вовка перестрів…»
«Справжня людина ти…»
Брати кровні
(«поклялись на крові,вогні, землі»)
8. Культурологічна
лінія. Зв’язок з міфологією
Порівняння воїна з
вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота наближена
до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідноситься з ватажком бойової дружини або з богом війни. У останній якості вовк
виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї
групи архетипів належить і порівняння війська , військового загону із вовчою
зграєю. У індійському епосі «Махабхарата» Біхам також представлений в образі
воїна-вовка.
Можливо, архаїчні корені образної
системи підказали Кіплінгу найбільш відповідний у цьому випадку жанр – баладу,
яка є однією з найдавніших форм європейського фольклору і літератури.
9. Теорія
літератури
Бала́да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного,
історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом. Первісно — танцювально-хорова пісня
середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організацією.
Головні ознаки балади
· віршований, ліро-епічний твір;
· зосередження уваги на моральних проблемах;
· напружений сюжет;
· легендність та фантастичність;
· драматична, часто несподівана розв'язка;
· присутність оповідача;
· використання діалогів і повторів;
· невеликий обсяг.
10. Компаративний
аналіз
Порівняння перекладів балади М. Стріхи, А. Ротова, твору на англійській
мові ( по можливості)
VІІ. Узагальнення вивченого
матеріалу
-
Що автор хотів донести читачу?
-
У яких словах він втілив головну
думку?
-
В чому полягає актуальність
балади? Чи є зміст твору(головна думка) Р. Кіплінга, англійського письменника 19
століття, актуальною для нас, українців
21ст.?
Кращі людські якості – хоробрість,
сила, гострий розум,щедрість , доброта, взаємоповага, взаєморозуміння –
інтернаціональні. Автор не протиставляє представників різних цивілізацій Сходу
(Камаля) і Заходу (Полковничого сина), а змальовує сутичку двох рівних і
достойних противників.
Р. Кіплінг зумів піднятися до високого гуманістичного осмислення їдеї
примирення Сходу і Заходу, ідеї миру і дружби.
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати
письмову відповідь на питання:
«Що, на твою думку, може зупинити війну?»
«Які
аргументи допоможуть припинити
війну?»
«Які умови мирного існування різних
народів і культур?»
Комментариев нет:
Отправить комментарий